Voedingstoffen

Op deze pagina informeren wij u in hoofdlijnen over de belangrijkste voedingsstoffen die hoofdzakelijk als nutritionele voedingswaarden op de productverpakkingen wordt weergegeven. Voor meer specifieke informatie en advies verwijzen wij u graag door naar onze partners en/of uw lokale diëtisten.

Koolhydraten

Koolhydraten

Koolhydraten hebben verschillende functies in ons lichaam maar ze dienen voornamelijk als brandstof (energie) leveranciers. Koolhydraten worden opgeslagen als glycogeen, een vertakte keten van glucose eenheden. Alle koolhydraten die u inneemt wordt in het spijsverteringskanaal afgebroken tot enkelvoudige koolhydraten door middel van enzymen. Een enzym is een eiwit dat een scheikundige reactie kan versnellen. Het reguleert het systeem en houdt het systeem in evenwicht. Enzymen splitsen koolhydraatketens in kleine stukken. Enkelvoudige en tweevoudige koolhydraten (mono- en disachariden). In absolute zin bevatten spierweefsels de meeste koolhydraten. Wilt u nog meer weten over koolhydraten, klik dan hier

Vetten

Vet is de belangrijkste energiebron waar ons lichaam via voeding over kan beschikken.

Vetten kunnen dienst doen als bouwstof, brandstof, transportmiddel, isolatiemateriaal, bestanddeel van vitamines en hormonen, als verzadiger en als smaakmaker. Zoals u hierboven heeft kunnen lezen heeft vet een belangrijke en essentiële functie voor uw lichaam. Bij een tekort aan vet kan het lichaam het lichaamseigen eiwit als energiebron gaan gebruiken, wat weer kan leiden tot een mogelijk tekort aan eiwitten.

Door de toename van hart- en vaatziekten en obesitas (overgewicht) staat de voedingsstof vet in een negatief daglicht, terwijl het een zeer belangrijke voedingsstof is. De Beraadsgroep Voeding van de Gezondheidsraad heeft richtlijnen gegeven van de vetconsumptie, te weten:

  • Het percentage vet in de voeding dient minimaal 20% en maximaal 40% van de totale hoeveelheid energie leveren.
  • Het advies hierbij is dat maximaal 10% energiehoeveelheid afkomstig is uit verzadigd vet.

Wil je meer weten over vetten, klik dan hier

Eiwitten

Eiwit is een essentiële voedingsstof die nodig is voor de opbouw van de lichaamseigen eiwitten. Ons menselijke lichaam bestaat voor 17% uit eiwitten.

Eiwitten zijn samengesteld uit een 22-tal verschillende aminozuren en zijn stoffen uit voeding die in de maag en darmen worden afgebroken tot aminozuren. Aminozuren worden in het bloed opgenomen en worden dan op alle plaatsen van het lichaam gebruikt als de bouwstenen van nieuwe eiwitten. Die nieuwe eiwitten zijn weer nodig om bijvoorbeeld spieren, organen, bloed en allerlei stoffen in het lichaam op te bouwen.

Eiwitten zijn dus heel belangrijk en dienen om een goed evenwicht te houden tussen de afbraak en de opbouw van het lichaamseigen eiwit, mentale voor ouderen in relatie tot behoudt van spierkracht en spiermassa. Wil je meer weten over eiwit en de functies van eiwit, klik dan hier. Wil je weten welke verschillende eiwitten er zijn, kijk dan hier

Vezels

Vezels

Voedingsvezels zijn bestanddelen die overblijven na de vertering van voedsel en zijn essentieel voor een goede spijsvertering, een vlotte stoelgang en een goede gezondheid. Zo remmen vezels bijvoorbeeld de opname van suikers (stabieler bloedsuikerspiegel), zorgen ze voor een goede reiniging van het lichaam en voor een goede ontlasting en kunnen vezels een cholesterolverlagende werking hebben en kunnen het risico op hart- en vaatziekten verlagen. Vezels zijn dus enorm belangrijk en zeker dus ook voor de oudere. Wil je meer weten over vezels, klik dan hier.

Suiker

Suiker

Suiker is een zoete stof die tot de koolhydraten behoort en van nature voorkomt in onder andere fruit, groente en melk. Suiker bestaat uit glucose en fructose. Je lichaam kan niet zonder suiker.

Voedingsmiddelen die je nodig hebt voor een gezond eetpatroon, zoals fruit, zuivel en diverse groenten, bevatten suiker. Je lichaam heeft al voldoende aan de suikers die het uit deze producten haalt. Suiker is niet per definitie slecht voor je lichaam, want je hebt energie nodig om te kunnen denken en bewegen. Krijg je te veel suiker binnen, dan kan dit wel slecht zijn voor je lichaam. Zo kan te veel suiker leiden tot overgewicht waardoor je een verhoogd risico hebt op diabetes type 2. Ook kan te veel suiker zorgen voor tandbederf, darmproblemen en vermoeidheid. Wil je echt alles weten over suiker dan verwijzen wij je graag door naar de website van het Diabetes Fonds

Zout

Zout als voedingsstof heeft een belangrijke functie voor het lichaam. Zo zorgt het voor een goede vochtbalans, het prikkelen van zenuwen en het samentrekken van spieren.

Het advies van de Hartstichting luidt om niet meer dan 6 gram zout binnen te krijgen. Te veel zout kan zorgen voor een verhoogde bloeddruk wat het risico op hart- en vaatziekten vergroot. Daarnaast kan teveel zout zorgen voor nierschade. Verder heb je bij een teveel aan zout ook kans op botontkalking (want zout remt de opname van calcium, terwijl je botten dat juist nodig hebben). Wilt u meer weten over zout dan verwijzen wij u graag door naar de website van de Nierstichting

Vitaminen

Vitaminen

Vitamines zijn voedingsstoffen die in kleine hoeveelheden voorkomen in eten en drinken. Ze zijn nodig voor een normale groei en ontwikkeling en om gezond te blijven. Ze leveren geen energie.

Het lichaam kan vitamines niet, of niet genoeg, zelf aanmaken. Daarom staan ze bekend als essentiële (onmisbare) voedingsstoffen. Er zijn 13 stoffen die de naam vitamine hebben. 

Vitamines zijn belangrijk daar ze nodig zijn voor een normale groei en ontwikkeling. Ook zijn ze nodig voor een goede gezondheid. 

Soms ontstaan er tekorten als de opname van vitamines is verstoord, bijvoorbeeld bij ziekte. Er zijn een aantal groepen die het advies krijgen een supplement te slikken omdat ze via de voeding niet voldoende vitamines kunnen binnenkrijgen waaronder ouderen. 

Naarmate we ouder worden veranderd vaak ons metabolisme (stofwisseling). Daarom is het voor ouderen extra belangrijk om te kiezen voor voedingsmiddelen die rijk zijn aan vitaminen zoals groente en fruit, zuivel en graanproducten.

Mineralen

Bijna gelijk aan vitamines zijn ook mineralen voedingsstoffen die in kleine hoeveelheden voorkomen in eten en drinken. Mineralen zijn nodig voor een goede gezondheid en normale groei en ontwikkeling. Mineralen leveren geen energie.

Naast (essentiele) mineralen zijn er ook spoorelementen zoals bijv. jodium, ijzer, zink. De belangrijkste mineralen voor ons lichaam zijn calcium, magnesium, fosfor, kalium, natrium (zout) en chloor. 

Wil je meer weten over Vitaminen & Mineralen gerelateerd aan ouderen bezoek dan de website van Vitamine Informatie Bureau

error:
Chat openen
U kunt ons ook via Whatsapp bereiken