Sport

EIWITTEN & SPORT

Hoe kunnen wij jou ondersteunen?

Met welke informatie en advies kunnen wij jou het beste helpen als het aankomt op sportvoeding en dan specifiek eiwit?
Als je aan (intensieve) krachttraining, duursport  of balsport (bijv. tennis, voetbal, korfbal, overige balsporten) doet, zal je lichaam een grotere behoefte aan eiwitten hebben dan als je niet sport. Alle lichaams- en spiercellen zijn namelijk opgebouwd uit eiwitten en bij fysieke inspanningen spelen eiwitten een belangrijke rol in de spiergroei en het herstellen van je spieren en je eerst volgende sportprestatie. En vergeet hierbij niet je dagelijkse tablet Multi+ Vitaminen & Mineralen. Lees hieronder onze aanbeveling per type sport.

KRACHTSPORT

Eiwit en Krachtsport

Je spieren gebruiken de aminozuren uit eiwit om te herstellen na een training en/of wedstrijd. Door je krachttraining word je spierweefsel licht beschadigd, er ontstaan scheurtjes. De aminozuren in het eiwit zorgen er voor dat je spierweefsel snel herstelt en ook groeit. Je bouwt hiermee in een hoger tempo spieren op.

Ons advies aan jouw als krachtsporter is een eiwitinname van 1,8 g – 2 g eiwit per kg lichaamsgewicht.

Ons 2de advies is dat je kiest voor onze Whey Protein shake die je gebruikt voor en/of na je training. Whey eiwit kenmerkt zich door de zeer snelle opname door je lichaam en ze zijn rijk aan BCAA (belangrijkste essentiële aminozuren). Dit stelt je lichaam versnelt in staat om klaar te zijn voor je volgende training/wedstrijd.

Daarnaast is het belangrijk om gedurende de dag en op rustdagen ook voldoende eiwitten tot je te nemen. En zorg hierbij dat je dit combineert met onze Multi+ Vitaminen & Mineralen.  

Ons assortiment ondersteunt je hierin volledig, zodat jij komt tot een maximaal lichamelijk resultaat!

Advies eiwitinname Krachtsport

Krachtsport:

1,8 gram tot 2 gram eiwit eiwit per kg lichaamsgewicht.

Vb1: Man 90 kg
Benodigde eiwitinname: 2 gram eiwit x 90 kg = 180 gram eiwit per dag!

Vb2: Vrouw 65 kg
Benodigde eiwitinname: 1,8 gram eiwit x 65 kg = 117 gram eiwit per dag!

Let op je dagelijkse tablet Multi+ Vitaminen & Mineralen!

DUURSPORT

Eiwit en Duursport

Onder Duursport verstaan wij hardlopen, schaatsen, zwemmen, wielrennen en mountainbikken.

Als Duursporter heb je veel energie nodig voor je intensieve sportprestatie die je aan het leveren bent. Om je lichaam niet alleen goed te laten herstellen maar ook te prepareren voor de eerste volgende prestatie is je eiwitinname essentieel voor een goed herstel en versterking van je spieren.

Onze aanbeveling voor Duursporters is een eiwitinname van 1,4g – 1,6g eiwit per kilogram lichaamsgewicht.

Voor jou als Duursporter is het belangrijk je eiwitinname te combineren met koolhydraten. Dit zorgt er voor dat je glycogeen voorraad sneller hersteld na een langdurige en zware training.

Ter verbetering van je prestaties is het dus van groot belang dat je spieren maximaal herstellen. Eiwitten heb voor jou als duursporter dan ook een 2-ledige functie.

1) Ze zorgen voor herstel en opbouw van je spieren.

2) Ze voorkomen dat je lichaam de eiwitten uit je spierencellen gaat halen als brandstof.

Als Duursporter vraag je veel van je lichaam. Daardoor is het goed om standaard onze Multi+ vitaminen en mineralen preparaat te nemen om eventuele tekorten aan te vullen. Ben jij een vrouwelijke duursporter met een laag lichaamsgewicht? Voorkom dan een ijzertekort (ijzer speelt een belangrijke rol bij je zuurstoftransport). Combineer ijzer altijd met Vitamine C om dat Vitamine C de opname van ijzer verhoogt.

Ons assortiment staat elke dag jouw lichaam bij voor een maximale prestatie. Van onze Whey Shake tot eiwitverrijkte voedingsproducten tot onze Multi+ Vitaminen & Mineralen.

Advies eiwitinname Duursport

Duursport:

1,4 gram tot 1,6 gram eiwit per kg lichaamsgewicht.

Vb1: Man 70 kg
Benodigde eiwitinname: 1,6 gram eiwit x 70 kg = 112 gram eiwit per dag

Vb2: Vrouw 60 kg
Benodigde eiwitinname: 1,4 gram eiwit x 60 kg = 84 gram eiwit per dag

Let op je dagelijkse tablet Multi+ Vitaminen & Mineralen!

BALSPORT

Eiwit en Balsport

Balsporten worden ook wel Intervalsporten genoemd.

De bekenste balsporten zijn Volleybal, Voetbal, Basketbal, Hockey en Tennis (en padel).

Wat Balsporten kenmerkt is dat ze bestaan uit techniek, tactiek, conditie, kracht, lenigheid en snelheid. Kortom, veel interval acties.

Interval sporten vragen veel van je lichaam, zowel op amateur niveau als op topsport niveau.

Je lichaam is continue in beweging, je hartslag varieert veel meer tussen laag en hoog. Dit geldt in dezelfde mate ook voor je spierbelasting. Dan staan ze weer op spanning, dan weer niet. Of je spieren zijn continue in beweging of ervaren meer rust momenten, ook wel veel herhalingen genoemd.

Kortom, je spieren ervaren intensiteitduur (kort vs lang) en herhalingen.

Vaak is de vermoeidheid groot na een training en/of wedstrijd omdat de intensiteit hoog ligt en het ook relatief lang volgehouden moet worden.

Naast een goed voedingsherstel na de training en/of wedstrijd adviseren wij ook bij Balsporten om één dag voor de wedstrijd al extra aandacht aan je voeding te besteden door je eiwitinname en energie-inname (calorieën) die dag te verhogen. Combineer dit altijd met voldoende vochtinname.

Om je spieren maximaal te laten herstellen en te preparen voor de eerst volgende training en/of wedstrijd zorg je voor voldoende eiwitinname per dag.

Ons advies aan jouw als Balsporter is een eiwitinname van 1,5g – 1,8g eiwit per kilogram lichaamsgewicht per dag. 

Omdat Balsporten veel van je lichaam vraagt is het hier heel erg belangrijk naast je eiwitteninname ook goed te letten op extra energievoorraad (koolhydraten) op de dag van training en/of wedstrijd.

Daarnaast is het goed en belangrijk om een multi vitaminen en mineralen te nemen om je lichaam te ondersteunen in deze dagelijkse behoefte.

Advies eiwitinname Balsport

Balsport:

1,5 gram tot 1,8 gram eiwit per kg lichaamsgewicht.

Vb1: Man 82 kg
Benodigde eiwitinname: 1,7 gram eiwit x 82 kg = 139 gram eiwit per dag

Vb2: Vrouw 63 kg
Benodigde eiwitinname: 1,5 gram eiwit x 63 kg = 95 gram eiwit per dag

Let op je dagelijkse tablet Multi+ Vitaminen & Mineralen!

Je benodigde eiwitinname hangt af van het type sport dat je uitoefent, op welk niveau en met welke intensiteit.

Het schema hier rechts laat zien hoeveel gram eiwit x kilogram lichaamsgewicht je per dag nodig hebt.

Stel je speelt bijvoorbeeld tennis, een sport die zich kenmerkt met de combinatie van kracht, duur en interval, en je weegt 60 kg. Je eiwitbehoefte ligt dan per dag op 1,5 gram eiwit x 60 kg = 90 gram eiwit per dag!

Ben je krachtsporter en weeg je 92 kg dan is je eiwitbehoefte per dag: 2 g eiwit x 92 kg = 184 gram eiwit.

Maar waarom zijn die Eiwitten nu zo belangrijk?

De eiwitten zelf zijn echt van groot belang omdat eiwitten een van de belangrijkste bouwstenen van je lichaam zijn. Er zijn verschillende soorten eiwitten. Bij fysieke inspanningen (bijv. krachttraining, 10km hardlopen, fanatiek potje tennis, etc.) raken de spieren beschadigd aan de spiervezels. Die beschadigde spiervezels herstellen in eerste instantie door de aanwezige aminozuren die weer uit eiwitten worden gehaald. Het is dus van belang, naarmate je fysieke inspanning, dat je voldoende eiwitten moeten nemen om jouw spiermassa en spierkracht te behouden en/of te vergroten.

Bron: fit.nl

Vertrouwd door onze klanten

Het fijne aan de producten van Daily Nutrition is dat ze echt vol van smaak zijn en dat met zoveel eiwit per product. Ze sluiten daarmee perfect aan bij mijn voedingspatroon en eiwitbehoefte als krachtsporter. 

Richard

Verkoper Binnendienst

Als fanatieke hardloopster was ik al tijden op zoek naar een eiwitrijke aanvulling op mijn dagelijkse voeding. Met het Vitaliteitspakket van Daily Nutrition heb ik dit nu gevonden. Gezond, eiwitrijk en laag in suiker! Echt een aanrader.

Charlotte

Styliste

Niet alleen perfecte mix aan eiwitrijke voeding. Ook super snelle levering, makkelijk en plezierig contact en uitstekende service! 

Joost

error:
Chat openen
U kunt ons ook via Whatsapp bereiken