Wat is Eiwit?

Eiwit is een essentiële voedingsstof die nodig is voor de opbouw van de lichaamseigen eiwitten. Eiwitten zijn samengesteld uit een 22-tal verschillende aminozuren en zijn stoffen uit voeding die in de maag en darmen worden afgebroken tot aminozuren. Aminozuren worden in het bloed opgenomen en worden dan op alle plaatsen van het lichaam gebruikt als bouwstenen van nieuwe eiwitten. Die nieuwe eiwitten zijn weer nodig om bijvoorbeeld spieren, organen, bloed en allerlei stoffen in het lichaam op te bouwen. 

Een oudere heeft, elke dag opnieuw, 1,2g eiwit per kilogram lichaamsgewicht nodig aan eiwit ter ondersteuning van een gezond en sterk lichaam. Het is belangrijk om zoveel mogelijk voedingsstoffen uit je normale voeding te halen. Denk hierbij bijv. aan zuivel, vis, noten, eieren. Omdat het voor ouderen vaak een grote uitdaging is om deze hoeveelheid eiwitbehoefte uit normale voeding te halen biedt Daily Nutrition een evenwichtig en gezond assortiment aan op de dagelijkse voeding. 

Er zijn verschillende soorten eiwitten.

Er zijn dierlijke en plantaardige eiwitten. Dierlijke eiwitten zitten vooral in vlees, vis, melk, kaas en eieren. Plantaardige eiwitten zitten vooral in brood, graanproducten, peulvruchten, noten en paddenstoelen.

Hieronder beschrijven wij in het kort de meeste voorkomende eiwitten in voeding. 

Wei-eiwit

Wei-eiwitten zijn eiwitten afkomstig uit melk.

Hiervan bestaat 80% uit caseïne-proteïne en de overige 20% uit weiproteïne.

Wei-eiwit is een korte keten en bevat veel essentiële aminozuren en kenmerken zich door haar hoge biologische waarde. Dit betekent dat wei-eiwit snel omgezet kan worden in een zeer hoog aandeel lichaamseigen eiwitten.

 

Caseïne

Caseïne eiwitten komt voort uit de vaste stoffen van melk. Caseïne-eiwit is afkomstig van koemelk*. 

Eén van de grootste verschillen met wei-eiwit is dat Caseïne-eiwit een langzaam verteerbaar eiwit is. Hiermee brengt het een langere, constantere stroom van aminozuren naar het lichaam. 

Een andere voordeel van caseïne-eiwit is dat het ook calcium en fosfor bevat, twee belangrijke mineralen voor de gezondheid van tanden en botten. 

 

 

*Niet geschikt voor mensen met koemelk allergie

Ei-eiwit

Eieren bevatten veel eiwitten. Daarnaast kenmerken eieren zich door lage vet- en koolhydraatgehalte.

Eieren hebben ook uitstekend aminozuurprofiel en daarmee zijn eieren een uitstekende eiwitten bron voor het lichaam.

Het enige nadeel is dat je veel eieren moet eten om tot de gewenste eiwitinname te komen. 

 

Plantaardig eiwit

Plantaardige eiwitten zijn afkomstig uit bijv. sojabonen, pinda’s, rogge, linzen, havervlokken, erwten, cashewnoten. 

Plantaardige eiwitten zijn bijzonder geschikt voor veganisten en voor iedereen met een lactosevrij dieet.

Plantaardige eiwitbronnen hebben vaak een net mindere aminozuursamenstelling in hoeveelheid vs dierlijke eiwitten. Toch zijn er ook veel voordelen aan plantaardig eiwit. Ze zijn licht verteerbaar, ze kunnen een beschermend effect hebben op diabetes type 2, hart- en vaatziekten en ze bevatten van nature heel veel vezels, vitaminen en mineralen.

Ondersteuning voor ouderen

Eiwit is dus een zeer belangrijke voedingsstof voor het lichaam en dienen om een goed evenwicht te houden tussen de afbraak en de opbouw van het lichaamseigen eiwit ter ondersteuning van het goed functioneren van het lichaam. 

Ouderen hebben dus een grotere eiwitbehoefte, alleen laat onderzoek zien dat bij 4 op de 10 ouderen deze belangrijke eiwitinname niet gehaald wordt. 

Daily Nutrition ondersteunt op de 3 gangbare maaltijden per dag, met een gezond en gevarieerd assortiment, de eiwitinname onder ouderen. 

Protein word cloud concept

Bekijk hier ons assortiment

error:
Chat openen
U kunt ons ook via Whatsapp bereiken