Preventie ondervoeding bij ouderen

Het opstellen en het naleven van een inclusief voedingsschema, helpt ondervoeding voorkomen. De preventie van ondervoeding bij ouderen is erg belangrijk, omdat dit ziektebeeld helaas erg vaak voorkomt. Wanneer er sprake is van symptomen van ondervoeding, adviseren wij om hierover verder te lezen. Daarnaast adviseren wij tevens om contact op te nemen met een dietist die hierin goed ondersteuning kan bieden. Denk hierbij aan de lokale diëtisten bij u in de buurt of aan diëtisten die zijn aangesloten bij Diëtisten Groep NL, Nederlandse vereniging van Diëtisten en/of Diëtist Geriatrie en Ouderen. Ben je benieuwd wat je kan doen ter preventie van ondervoeding, lees dan verder op deze pagina.

Opbouw aan tekorten

Ouderen hebben vaak tekorten aan eiwitten, vezels en energie. Een tekort aan deze 3 bouwstoffen vormen ook regelmatig een basis in de vorming van ondervoeding. Hier komt ook de zeer belangrijke rol van dietisten naar voren die zeer goed in staat zijn om de ouderen hierin goed te begeleiden.

Om ondervoeding te voorkomen, is het dus erg van belang op een tekort aan voedingsstoffen te voorkomen. Dit is namelijk een van de belangrijkste oorzaken van ondervoeding.

Kies de juiste producten

Ondervoeding voorkomen kan worden gestimuleerd, door bijvoorbeeld regelmatig te eten en dus ook tussendoortjes te nemen. Regelmatig eten is voor ouderen zeer belangrijk. Zo adviseren wij 6-7 kleine maaltijden per dag voor maximale opname van alle nutritionele voedingsstoffen.

Daarbij is het wel van belang om goed te kiezen welk product je neemt. Veel producten zijn zeker niet altijd geschikt voor ouderen: er zit vaak veel suiker in en (in verhouding) weinig proteïne, terwijl ouderen het omgekeerde nodig hebben.

De producten van Daily Nutrition zijn speciaal gemaakt voor de behoeften van ouderen, dus je kunt gerust voor deze opties kiezen. Rijk aan eiwit, vezels en laag in suiker.

Voedingsdagboek

Om je bewust te worden van de dagelijkse voedselinname, is het aan te raden om een week lang bij te houden wat je eet. Na deze week is het gemakkelijk om kritisch te kijken naar het eetgedrag, waar je winst uit kan halen en wat je moet veranderen om een inclusiever voedingspatroon aan te houden. 


Door hierna een voedingsschema op te stellen, denk je bewust na over de voeding die je tot je neemt. Voorkomen is beter dan genezen, dus neem de tijd om je gezonde voedingspatroon te ontwikkelen, dit helpt zowel bij de preventie als bij het behandelen van ondervoeding.

Bijvoeding ouderen

Voor sommige ouderen is het moeilijk om aan genoeg voedingsstoffen te komen, omdat zij te kampen hebben met verschillende gezondheidsproblemen. Niet altijd is ondervoeding te verhelpen enkel door middel van een voedingsschema. In dat geval is het nodig om te zorgen voor bijvoeding voor ouderen.

Bijvoeding is aanvullende voeding wat voor ouderen het extra beetje energie en voedingsstoffen geeft, wat in de reguliere maaltijden niet naar binnen komt. Een manier om hiermee om te gaan is bijv. de combinatie van drinkvoeding en de producten van Daily Nutrition. Door middel van deze producten is het gemakkelijker voor de oudere doelgroep om voldoende voedingsstoffen binnen te krijgen en gezond te kunnen blijven leven.

Ouderen en ondervoeding Daily-Nutrition
error:
Chat openen
U kunt ons ook via Whatsapp bereiken