Behandeling ondervoeding

Wanneer je zelf of iemand in je omgeving tekenen van ondervoeding vertoond, is het erg belangrijk om hier zo snel mogelijk mee aan de slag te gaan. Een behandeling van ondervoeding is geen makkelijke weg, maar wel een die veel loont. Wanneer er op de juiste manier mee om wordt gegaan, zijn de veranderingen niet heel ingrijpend, maar de resultaten enorm.

Herstellen van ondervoeding, stap voor stap

Voor de behandeling van ondervoeding bij ouderen is het van belang goed op een rij te hebben wat de oorzaken van de ondervoeding zijn en hoe je dit stap voor stap gaat aanpakken. Een ondervoed lichaam is een beschadigd, fragiel lichaam waar voorzichtig mee omgegegaan moet worden. Het herstellen van ondervoeding vraagt dus om een goed voorbereide aanpak, welke rustig aan wordt opgebouwd.

Angst om te veranderen

Ondervoeding vraagt verandering

Veranderingen zijn moeilijk, zelfs als deze goed zijn voor de gezondheid. Het is menselijk om bang te zijn voor wat er gebeurt als je een verandering tegemoet gaat. De angst om te falen is hier een herkenbaar voorbeeld van. Daarbij zijn mensen gewoontedieren: we vallen snel terug in onze oude patronen en doen wat we altijd gewend waren om te doen. Daarbij komt dus dat het moeilijk is om deze patronen te doorbreken. 

De voordelen van verandering

Maar de voordelen wegen veel zwaarder dan de nadelen. In de eerste plaats al omdat leven met ondervoeding niet voor een lange tijd vol te houden is, het lichaam kan de gevolgen van ondervoeding simpelweg niet aan. Wanneer ondervoeding wordt aangepakt, komt het goede gevoel al snel weer terug. Bij een juist voedingsschema wordt er op termijn ook weer genoten van eten. Daarbij heeft voeding een sterke invloed op emotioneel, lichamelijk en mentaal gebied: wordt ondervoeding aangepakt, dan worden ook deze gevoelens weer herstelt/verbetert. De oudere voelt weer dat hij/zij meetelt, ervaren een betere weerstand, grotere zelfredzaamheid en actieve maatschappelijke betrokkenheid. 

De juiste voeding

Eiwitten, vezels en energie zijn de voedingsstoffen die ouderen het meeste tekort komen. Het is erg belangrijk dat de inname van deze voedingsstoffen voldoende is, zodat het lichaam goed kan fucntioneren en ook in staat is om andere vitamines op te kunnen nemen in het lichaam. Om het proces te vergemakkelijken is het belangrijk om de huidige voedingsbronnen te vervangen met goede producten.

Zo kan het ontbijt en/of de lunch worden verrijkt met een de Proteïne Cracker. Tijdens de lunch serveer je de Proteïne Grissini. Of als tussendoortje in de middag, bijv. als ze samen een spelletje spelen.  Een andere zeer goede aanvulling en opties is onze heerlijke, met wei-eiwit gevulde, Beau Praline

Behandeling ondervoeding bij ouderen: tips op een rij

Een aantal tips die kunnen helpen tegen ondervoeding: 

  • Vermoeidheid verminderen

Start met gemakkelijke, maar gezonde voeding. Is het teveel in een keer, verdeel de maaltijd dan over een aantal momenten. Daily Nutrition adviseert hier een 5-8 eetmomenten (incl. (kleine) maaltijden) per dag. Hierbij is het belangrijk dat de oudere het juiste advies en dus voedingsschema krijgt aangereikt.  

  • Droge mond voorkomen

Een droge mond kan het erg moeilijk maken om goed te eten. Het stimuleren van de speekselproductie is om deze reden erg belangrijk. Dit kan door middel van een licht zuurtje toe te voegen aan het eetschema, zoals komkommer of bepaalde fruitsoorten. Bij een (extreem) droge mond is het belangrijke om voldoende te drinken. Is er te weinig vocht in het lichaam, dan is er ook onvoldoende mogelijk om de speekselproductie op gang te  brengen. 

  • Smaakverandering verminderen

Iedereen krijgt te maken met smaakverandering. Naarmate we ouder worden sterven steeds meer smaakpapillen af, waardoor de smaak verandert. Door te onderzoeken welke voeding nog echt goed smaakt, wordt het duidelijker van welke soort voeding ervoor zorgen dat er meer of gemakkelijker gegeten wordt.

Ook de temperatuur, de mondhygiëne en het uiterlijk van het eten heeft invloed op hoe de maaltijd beleeft wordt. Houd hier dus ook rekening mee en pas dit aan wanneer nodig. 

Daarbij is de afwisseling van eten ook belangrijk. Niet alleen door de voedingsstoffen die we nodig hebben, maar ook omdat hetzelfde eten ons gaat vervelen en we daarvoor minder zin hebben in de volgende maaltijd.

  • Misselijkheid tegengaan

Bij misselijkheid is vaak de eerste reflex om niet te eten of te stoppen met eten. Dit terwijl misselijkheid vaak een teken is van onvoldoende voedingsstoffen in het lichaam. Mocht dit niet het geval zijn, sla dan geen maaltijden over, maar bekijk of sterke geuren en smaken vermeden kunnen worden, door bijvoorbeeld een cracker te eten. Zorg ervoor dat het lichaam blijft werken, zodat de misselijkheid weer uit het lichaam verwerkt kan worden.

error:
Chat openen
U kunt ons ook via Whatsapp bereiken